تخریب بقیع؛ نقشه ای خائنانه برای از بین بردن شناسنامه اسلام/اتفاقی که سند جنایت تاریخی وهابیان است
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۷۹۸۷
کارشناس مسائل مذهبی گفت: در جریان تخریب بقیع تفکر وهابیت تمام آثاری را که بیانگر تاریخ اسلام بود از بین برد، به ویژه آثاری را که شناسنامه برای مسلمانان بود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ امروز هشتم شوال، سالروز غمانگیز تخریب حرم شریف ائمه بقیع (ع) به دست وهابیان است، روزی که تفکر وهابیت با بهانه های ساختگی اش، حرم نورانی چهار امام معصوم (ع) و صحابه بزرگوار را ویران کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزی که برای همیشه در سینه ها باقی می ماند و هر سال که فرا می رسد، دل هر شیفته ای را غرق در ماتم می کند، حزن و اندوهی که به واسطه جریان وهابیت جهان اسلام را فرا گرفت، خاطرهای تلخ که هیچ گاه فراموش نخواهد شد.
در همین راستا حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: قبرستان بقیع یکی از قدیمی ترین قبرستان هایی است که ردپای آن در تاریخ پیداست، مکه محل فرود آمدن حضرت آدم و کعبه محل خلق خشکی در عالم است، بنابراین اولین زندگی بشری در مکه بوده و مدینه با فاصله کمی از آن است که ردپای قبرستان را با تاریخ بشریت باید جست و جو کرد.
وی ادامه داد: بقیع در اسلام هم به عنوان یکی از دو قبرستان مهم مسلمانان مطرح است، چون مدینه محل ظهور و قدرت گرفتن و رشد اسلام بود، در نتیجه صحابه رسول خدا (ص) در بقیع دفن هستند، به دلیل دفن چهار امام معصوم (ع) در قبرستان بقیع، از این جهت برای ما شیعیان هم جایگاه و قداست خاصی دارد.
گذری بر تغییرات و تحولات در قبرستان بقیع
این کارشناس درباره تغییر و تحول در قبرستان بقیع اظهار کرد: در طول تاریخ تغییر و تحول فراوانی اتفاق افتاد که برخی به اقتضا، گاهی به تعبیر و بعضی ها به تخریب بوده، زمانی اتفاق میافتاد که قبر خاصی را خراب میکردند یا این که کل این قبرستان مورد هجمه و حمله قرار میگرفت.
وی اضافه کرد: سالروز تخریب بقیع برمی گردد به موضوعی که وهابیت به قصد توهین به مقدسات شیعیان و جهان اسلام به این قبرستان حمله کردند، به خصوص برای تخریب قبور ائمه بقیع ۴ امام بزرگوار ما و قبرهایی که منسوب به برخی افراد مثل مادر حضرت علی (ع) و قبوری که قداست و احترام خاصی داشت از جمله عباس عموی پیامبر (ص) بود.
اصغری حسامیه افزود: قبرستان بقیع تا قبل از سال ۱۳۴۴ هجری قمری یعنی حدود ۹۸ سال قبل، شکل دیگری داشت، مقبره چهار امام شیعه اتاق بزرگی بود که گنبدی و سایه بانی داشت، به اندازه ای بزرگ بود که قبر عباس بن عبدالمطلب هم در آن بود.
به گفته وی، قبر حضرت ام البنین مادر ابوالفضل العباس (ع)، اسماعیل بن جعفر فرزند امام صادق (ع)، حرم فرزندان و همسران پیامبر (ص) از جمله عایشه و ابراهیم فرزند خردسالشان، مالک بن انس و عثمان بن عفان خلیفه سوم اهل سنت در بقیع بود، سایه بانی و اتاقی داشت و مورد احترام و تکریم مسلمانان بود.
چرایی تخریب قبور ائمه بقیع (ع)
این کارشناس مذهبی درباره چرایی تخریب قبور ائمه بقیع (ع)، گفت: در این رابطه شاید به ظاهر به این مسئله برسیم که در دیدگاه وهابیت ساختن بنا روی قبر ممنوع است، اگر کسی ساختمانی بر بالای قبر ساخته باشد، آن را تخریب میکنند که بر خلاف اعتقاد وهابیون بنای قبور فقط مختص شیعیان نیست، اهل سنت هم این را اعتقاد دارد و نمونههایی را میبینیم که برای قبور بزرگانشان اتاق و سایه بان میساختند.
وی با بیان این که به نظر می رسد که طرح این موضوع بیشتر یک دست آویز بود، تصریح کرد: در جریان تخریب بقیع حدود ۱۵ نفر از مفتی های وهابی ساکن مدینه و بزرگان و علمای وهابیت حکم دادند که قبوری که سایه بان و دیوار دارد خراب شود، اما حقیقت مسئله این نیست که آن ها چنین اعتقادی داشته باشند و بر اساس آن بخواهند قبور را خراب کنند.
اصغری حسامیه با طرح این سوال که مگر وهابیت به هندوها یا اروپایی ها کاری دارند که چگونه اجساد مردگانشان را دفن می کنند؟ اذعان کرد: حقیقت این موضوع فتوا نیست، بلکه اغراضی پشت آن نهفته است، اگر چنین اعتقادی دارند که در صورتی که بنایی بر قبری ساخته شد، تخریب کنند چرا قبر پیامبر (ص) را خراب نکردند؟
وی به اهداف اصلی وهابیت در تخریب قبور بقیع اشاره کرد و افزود: عاملان اصلی تخریب قبور ائمه بقیع حامیان وهابیها هستند، وقتی که به اسناد تاریخی مراجعه میکنیم، میبینیم به فتوای شیعه و سنی وهابیت یک فرقه از فرقههای اسلامی نیست، بلکه آن ها یک گروه و تفکر هستند، پیش از آن که یک فرقه باشند.
خواسته دشمنان اسلام و به ویژه انگلیس خبیث
این کارشناس بیان کرد: خواسته دشمنان اسلام و به ویژه انگلیس خبیث به جریانات اسلامی تزریق شده و مورد حمایت قرار گرفته است، وهابی ها به عنوان یک جریان و تفکر در اسلام هستند، نه یکی از شعب اسلام و فرق بزرگ اسلامی، همچنین به نظر می آید که انگلیس با آلت دستی چون وهابیها تمام آثاری را که بیانگر تاریخ اسلام بود، در دستور تخریب قرار داد، به ویژه آثاری را که شناسنامه برای مسلمانان بود.
وی افزود: آن ها مشابه این کار را خارج از قبور هم انجام دادند، طالبان به شکلی در افغانستان و داعش به گونه ای در عراق و سوریه، هر آنچه که بیانگر تاریخ کهن اسلامی بود، هر جای دنیا به بهانهای خراب کردند تا شناسنامه اسلام را از بین ببرند.
اصغری حسامیه گفت: موضوع دیگری که می توان به عنوان دلیل اقدامات وهابیان یاد کرد، این بود که آن ها قصد داشتند، تقدس زدایی کنند، برخی ذوات مقدسه معصومین از جمله امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) که در بقیع دفن شده اند، مقدسات ما شیعیان و برخی افراد دیگر از جمله همسران پیامبر (ص) در شیعه و سنی محترم هستند، وهابی ها می خواستند بگویند هیچ قداستی برای این افراد و بر آثار این شخصیتها قائل نیستند.
ایجاد رعب و وحشت در میان مسلمانان
وی ادامه داد: نکته دیگری که از عوامل اقدام وهابیون می توان برشمرد این است که با این اقدامات خواستند در میان مسلمانان ایجاد رعب و وحشت کرده و پایه های حکومت خودشان را محکم کنند، جریان هشت شوال برای ما شیعیان خیلی سخت تر است، چراکه چهار امام ما آنجا بودند.
اصغری حسامیه تصریح کرد: حقیقت موضوع این است که سخت تر از تخریب ساختمان قبور ائمه بقیع، به تعبیر مقام معظم رهبری که در اردیبهشت ۱۳۹۲ وقتی داعش قبر صحابی جلیل القدر حجر بن عدی را تخریب کردند، فرمودند چیزی که تلخی این حادثه را مضاعف می کند وجود افرادی دارای این افکار پلید و عقب مانده در میان امتهای اسلامی است که این گونه به بزرگان و چهرههای نورانی جهان اسلام و صدر اسلام توهین میکنند.
به گفته وی، اگر ما خودمان موظف می دانیم به یاد این حادثه بپردازیم، از یک جهت این مصیبت قلب ما را به درد آورد و از جهت دیگر این افراد پلید فکر هنوز وجود دارند، اسمشان عوض می شود اما حقیقت خبیث آن ها همچنان است و باید مراقب باشیم.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: جریان هشتم شوال که سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) است، از سوی برخی از بزرگان و مراجع تقلید با صدور بیانیه و مصیبت نامه همراه می شود و حتی برخی از مراجع این روز را به عنوان مجلس ذکر ائمه بقیع برگزار و توجه به مردم را به این موضوع همراه می کنند.
توسعه حرمین شریفین با هدف تخریب شناسنامه اسلام
وی بیان کرد: خوب است که مسلمانان با مطالعه تاریخ و توجه به این اتفاقات حواسشان را نسبت به اتفاقاتی که امروزه در حال رخ دادن است و در آینده خواهد افتاد، بیشتر جمع کنند و حساسیت داشته باشند، الان میبینیم که به اسم توسعه حرمین شریفین در مکه و مدینه وهابیت چقدر از آثار اسلامی را که در واقع شناسنامه اسلام است تخریب می کند و از بین می برد.
اصغری حسامیه عنوان کرد: محل تولد پیامبر (ص) تا چند سال قبل اتاقی بود، اما به بهانه توسعه حرم آن را از بین بردند، خانه حضرت خدیجه (س) را که محل ظهور اسلام در این کره خاکی بود و تا همین چند ده سال شیعه و سنی برای زیارت می رفتند، و قبر ایشان را خراب کردند، در خود مدینه بسیاری از آثار اسلامی را به بهانه توسعه حرم نبوی تخریب میکنند، باید مسلمان ها خیلی حساسیت داشته باشند، مراقبت کنند و حداقل اگر نمیتوانند جلوی آنها را بگیرند، در ثبت این وقایع و جنایت ها تلاش کنند، سعی داشته باشند از قبل تخریب عکس و فیلم تهیه کرده و آن را به عنوان یک سند تاریخی نگه دارند.
وی تصریح کرد: دشمنان ما دارای اصالت تاریخی نیستند، کشور، مذهب، قوم و قبیله شان قدمتی ندارد و هیچ اثری در تاریخ چند صد هزار ساله ندارند، بنابراین سعی میکنند که آثار، تاریخ کهن و نمایههای اسلامی را که بیانگر صدها و بیش از هزار سال از قدمت تاریخ اسلام است، از بین ببرند، آن ها سعی میکنند برای خودشان پرونده تاریخی بسازند.
این کارشناس اذعان کرد: آن ها می خواهند اسلام را تضعیف و خودشان را قوی کنند، نمونه حرف ما این است که هر آنچه از آثار کهن تاریخی در دنیا بوده برای خودشان جمع و موزههای بزرگ درست می کنند تا فردا خودشان را به عنوان افرادی که به تاریخ اصالت و بها دادند و تاریخ را نوشتند معرفی کنند، نمونه آن بردون ضریب ائمه بقیع (ع) بعد از تخریب قبورشان به موزه انگلستان است، ضریحی که قدمت بیش از ۶۰۰ ساله دارد و توسط معمارانی از اصفهان و قم طراحی شد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: تخریب قبور ائمه بقیع شناسنامه اسلام قبرستان بقیع داشته باشند تخریب بقیع توسعه حرم چهار امام وهابی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آرزوهای شیرین برای محلهای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
محله دروازه ری قم که خاستگاه ۱۲۸ شهید و بزرگانی همچون سردار موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی بوده، این روزها در انتظار پوشیدن لباسی نو بر تن کهنه و زخم خورده خویش است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، ری، تهران، ساوه، اصفهان، کاشان؛ از هر سوی که زائران برای تشرف به حرم مطهر بانوی کرامت قصد ورود به شهر قم را داشتند، باید از دروازهای در باروی شهر وارد میشدند که به «دروازه ری» معروف بود.
دروازه ری که احتمالاً کهنترین دروازه قم قبل از احداث جاده ناصری از مسیر علیآباد به قم و شاهراه ارتباطی شهر با ری و تهران محسوب میشده، تا سال ۱۳۲۱ هنوز پابرجا بوده است.
اگر در اسناد تاریخی که جستوجو کنید، المان هویتی دروازه ری را خواهید دید. یک بنای ساده و گنبدی که نشان از تاریخ پرفرازونشیب شهر قم دارد و کاروانهای اهل دانش و زیارت در سفر به قم را به سمت این شهر راهنمایی میکرده است.
محله دروازه ری و نوبهار (چاله کاظم) پیشازاین، مزرعه سعدآباد را در خود داشت و مقبره «خواجه اباصلت» از یاران امام رضا (ع) را در خود جای داده بود که هنوز هم وجود دارد.
از جمله ازدسترفتههای محله دروازه ری میتوان به «گذر ری» اشاره کرد که جایش در محله خالی است. این گذر سه یا چهارطاق چشمهای داشته که به میدان کهنه و پامنار متصل میشده است. گفته میشود گذر حدود ۴۰ سال پیش تخریب شده و موجب شده است شکل و شمایل کنونی این محله چندان تاریخی و هویتی نباشد.
از پیشههای قدیم مردم این محل که در گذر هم نشانی داشت، میتوان به نمککوبی اشاره کرد. اهالی معاصر این محله هرچند آثاری از برج و باروی دروازه ندیدهاند، اما زیبایی گذر و گاراژی که اتوبوسهای راه پیموده از دشت مسیله به آن وارد میشد را به خاطر میآورند.
این محله تا سالها در برزخی از دشتهای سرسبز و باغات انگور و کورههای آجرپزی محلات مجاور قرار داشت، گویی دروازهای میان بهشت و جهنم بود. در بیرون گذر هرچند شهر تا سالها در حال تغییر و گذر از سنت به مدرنیسم بود، اما قطار مدرنیسم دیرتر و ناقصتر به دروازه ری رسید و غبار فرسودگی را بر تن این محله برجای گذاشت.
مهمترین مشکل محله ناتمام ماندن خیابان و ترافیک ناشی از آن است که به تعبیر اهالی، محله را شبیه به مناطق جنگزده کرده است. حداقل میشد از این بناهای تخریب شده به عنوان فضای عمومی استفاده کرد.
احمد اشعری، کارشناس حوزه شهرسازی از جمله کسانی است که روی مشکلات محله دروازه ری کار علمی انجام داده است و آن را از نظر گونه بافتشناسی «بافت ناکارآمد میانی» دستهبندی میکند.
به گفته وی، محله دروازه ری در خط مرزی بافت تاریخی ۳۰۰ هکتاری قم قرار دارد که در گذشته اراضی کشاورزی و کورهپز خانه بوده، اما از سال ۱۳۳۵ به تدریج سکونت در آن اتفاق افتاده است.
محله دروازه ری بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت دارد و چهار هزار خانواده در آن زندگی میکنند. ۲۵ درصد ساکنان محله دروازه ری، از اتباع هستند.
محور این محله در طرح تفصیلی، چهار طبقه دیده شده و قرار است انواع کاربریهای خدماتی در آن لحاظ شود. این خیابان هماکنون ۶۴ نوع فعالیت اقتصادی و خدماتی را در خود جای داده است و بخشی از این فعالیتها نیز سازگاری مناسبی با محله ندارد.
این کارشناس حوزه شهرسازی معتقد است برای مرهم گذاشتن بر این زخم نیمهباز باید پروژه تملک خیابان دروازه ری را تکمیل کرد، اما در عین حال باید تلاش کنیم تا کارکرد محلی و انسجام اجتماعی در این محله حفظ شود.
اشعری با اشاره به وجود فضاهای بلاتکلیف در محله و در جریان تملک نیمهتمام بدنه خیابان، میگوید: با هزینه اندک میتوان این فضاهای بلاتکلیف را به مکانی برای توقف اهالی تبدیل کرد.
وی با اشاره به وجود بعضی کاربریهای ناسازگار در این محله عنوان میکند: با تملک چند پلاک میتوان برای اهالی مسکن تولید و الگوی صحیح توسعه محله را تدوین کرد.
از جمله پیشنهادهای مشاور برای این محله، تملک آبانبار حاج رئیس بهعنوان یک عنصر هویتیِ واقع در آن و اضافه کردن یک عنصر دروازهای در محل طاق قدیم برای ارتقای هویت محلی بود که با پایکار نیامدن اداره کل میراث فرهنگی، معطل مانده است.
این کارشناس شهرسازی معتقد است یک سری از کاربریهای ناکارآمد همچون مصالحفروشی و حمام متروکه در این محله باید برای تأمین خدمات عمومی به کار گرفته شود.
فرایند اجرایی شدن بازآفرینی محله دروازه ری تا امروز بدون تغییر در این تصمیمگیری پیگیری شده است، اوایل سال ۱۴۰۲ شهردار قم اعلام کرد که این پروژه در اولویت تملک با همان عرض ۱۸ متر است.
محمدحسین علیاکبری، مدیر منطقه یک شهرداری قم، مرداد سال گذشته در توضیح مشکلات و چالشهای بازگشایی محله دروازه ری به ریزدانگی املاک این محله اشاره کرد که توافق با مالکان را دچار مخاطره میکند.
مساحت پایین املاک تجاری و کوچک بودن آنها یکی دیگر از معضلات تملک در این پروژه است، چراکه این املاک وسیله امرارمعاش اهالی است، اما ارقام تملک به نحوی نیست که ملک تجاری دیگری جایگزین آن شود، از طرفی بسیاری از ملکها جنوبیساز یا به صورت مشاع است که فرایند تملک را دچار چالش میکند.
از طرفی به گفته این مسئول شهرداری قم، بخشی از این محله در بافت تاریخی قرار دارد و بهسازی آن نیازمند مشارکت سازمان میراث فرهنگی است.
با این همه تاکنون نزدیک به ۴۰ قطعه در محله دروازه ری تملک و تخریب شده و جدولگذاری و ساخت محور نیز در حال انجام است. گام بعدی احداث مرکز فرهنگی و فضای سبز کوچک این محله توسط شهرداری قم است که میتواند امید را به رگهای محله بازگرداند.
مدیر منطقه یک شهرداری قم در پاسخ به ابهاماتی درباره عرض محور دروازه ری، عرض ۱۸ متری را مصوبه طرح تفصیلی شهر قم میداند که با توجه به قرار گرفتن نیمی از محله در محدوده بافت تاریخی، شهرداری بر سر اجرای همین مقدار نیز با سازمان میراث فرهنگی دچار چالش است.
آذرماه سال ۱۴۰۲ بود که دفتر تسهیلگری محله دروازه ری تشکیل و در مسجد این محله جلسات با اهالی برگزار شد. مفهوم احداث دفتر تسهیلگری این است که بهسازی یک محله را تنها کالبدی نبینیم بلکه باید به مسائل اجتماعی و اقتصادی بهصورت توأم با موضوعات کالبدی و عمرانی توجه کرد.
در روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی رد و بدل میشود که نشان دهنده ادامه تملک و تخریب بعضی املاک در مسیر خیابان ۱۸ متری این محله است.
نقش ویژه محله دروازه ری در روزهای دفاع مقدس و تقدیم ۱۲۸ شهید به کشور، حضور مشاهیری همچون امیر موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی و وجود جمع بزرگی از ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ از نقاط قوت و سرمایههای اجتماعی این محله است که میتوان با پررنگ کردن این نقش، به بهبود مشارکت اجتماعی برای حل معضلات آن کمک کرد؛ مسجد فعال و اهالی دغدغهمند که روزهای بهتری برای محلهشان آرزو میکنند، از سرمایههای ارزشمند این محله است.
یکی دیگر از سرمایهها و داراییهای محله، تنوع قومیتها و ملیتها است که میتواند فرصت تلقی شود. شبکه خویشاوندی، مهارتهای فنی، همچنین وجود عناصری همچون آبانبار و مسجد از دیگر سرمایههای محله است.
پای صحبت قدیمیها که بنشینی، خاطرات جالبی از روزگار گذشته محله دروازه ری دارند. از گاراژی که محل تردد مسافران به قم بود و روستانشینان و عشایر کلکو از دشت مسیله به آن میرسیدند. از پردهخوانان و پهلوانان که هرازگاهی بساط خود را در میانه محله به پا میکردند و بوی نان سنگک تازه و دود کبابی که زیرگذر به مشام میرسید.
شاید امروز بخشی از این خاطرات دیگر رنگباخته باشد، اما میتوان دروازه ری را طوری بازسازی کرد که اصالتش به یادگار بماند و اهالیاش همچنان پایبند این محله باشند.
کد خبر 746803